tisdag 17 maj 2011

Lusthus

Nu måste jag dela med mig av förra sommarens byggprojekt. Allt började med att jag fick gamla fönster av min pappa.  Jag har alltid drömt om en glasveranda och tyckt det varit så fint. I hörnet av vår tomt har vi sol ända till kl 10 på kvällen och det har varit ett perfekt ställe att sitta  sena sommarkvällar. Så vi utgick från dessa fönster för att bygga ett lusthus. Under våren byggde vi 8 lösa sektioner efter fönsternas mått. Och sen var det "bara" att sätta ihop.

Ramverk av impregnerat virke på gjutna plintar. Spontade brädor till golvet, vi la även isolering mellan golvreglarna, för att förhindra lite kyla.




Sektionerna resta, huset börjar ta form. Det blev större än jag trott.

Takstolpar monteras, med toppbeslag som vi fick beställa från Småland, (Lövhults svets och smide) smidigt redan uträknat för ett åttkantigt litet hus.

Panelen spikas.

Rummet tar form.

Råspont till undertaket. Och så detta ständiga täckande för att skydda allt, det kan ju börja regna när man minst anar.

Fönsterna är i skruvade, på en sektion gjorde vi dem öppningsbara (.för att kunna få lite cirkulation på luften) Taklagsfesten är nära.


Se så fint!

Jag byggde en fast bänk på tre sektioner längst in.

Lite detaljer! I skarven mellan sektionerna spikade jag upp ett grovt rep istället för lister.

Full takhöjd, med bara målad råspont. Takkrona från Ikea.

Vitlaserat och lackat golv.
Jag är så nöjd och njuter av och sitta där från tidig vår till sen höst (har satt in infravärme). Det blev bättre än jag tänkt mig. Det som fattas är en liten trappavsats utanför men det får väl bli denna sommarens uppdrag, om vi nu inte gjort oss förtjänt av bara semester i år. Men det brukar börja klia i fingrarna efter några dagar, om jag känner mig själv och min make rätt. Lycka till med era egna projekt.

10 kommentarer:

  1. Sååå.. mysigt! här trivs ni säkert.

    SvaraRadera
  2. Vad ni är duktiga! Det ska bli roligt att se i verkligheten. Vi ses på tisdag =)

    SvaraRadera
  3. Vi har haft er som inspirationskälla och är snart färdiga med vårt åtta-kantiga lusthus! En takkrona ska inhandlas från Ikea, tack för det tipset. Sedan ska vi möblera med loppis fynd.

    SvaraRadera
  4. Va kul att man kan föra vidare några ideer. nu blev jag ju nyfiken vill gärna se bilder på erat verk. Lycka till och hoppas ni kan njuta av det sen precis som vi gör. Maria

    SvaraRadera
  5. Hej! Är själv på gång med ett lusthus. Jag funderar över, vilken vinkel ni beställde toppbeslaget på, 45%? Blir väl ganska brant tak då, och vilken höjd har ni på fönstersidorna?
    Ser mysigt ut med ett lusthus!

    SvaraRadera
  6. Det ÄR mysigt, och kräftskivan en kall höstdag är perfekt här. Du satsar helt rätt. Som svar på frågorna så är vinkeln 30 grader och sidorna är ca 120cm höga. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Hej Hazzel! Ville bara säga tack för inspiration. Byggde själv ett lusthus i fjol och hade erat bygge som suverän förebild. Så stort tack :)
    Hälsar Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt, alltid kul att förmedla lite inspiration. Tack själv.

      Radera
  8. Hej!

    Jättefint och vad duktiga ni är! Vi ska också göra lusthus hemma, men jag är inte så där van att snickra (men min man är). Tyckte om taket, vad är det för material?

    Ska följa din blogg från nu. Ha det fint!

    Hälsningar,
    Mika

    SvaraRadera
  9. Välkommen till min blogg.
    Asfaltbaserade takplattor typ Takshingel Protego eller Shingel Nordic Mataki Kolla länkarna nedan. Lycka till. Maria
    https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/byggmaterial/tak/takpapp/shingel-nordic-mataki-svart
    https://www.byggmax.se/tak/takpapp/shingel/takshingel-protego-svart-p6303000

    SvaraRadera